Welcome! ~ Velkommen!
Here, in my little corner of bloglandia, is my blog about my crafts. Until recentley I've blogged about my card making. Now, in 2011, I'll try to do different things also, such as sewing (patchwork), knitting, crochet, baking, along with some card making...
. . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Aud

Sunday, February 20, 2011

Brødkurv ~ Bread Basket - Tutorial

Tenkte jeg skulle lage en liten tutorial på disse runde brødkurvene, de er så enkle og moro å lage! Den aller første jeg sydde var etter UnePunes forklaring.
Men jeg har kommet på en enda enklere måte å gjøre det på, uten "vrengehull" og håndsøm.
Det passer best med et litt kraftig, stødig stoff til disse kurvene. Størrelse velger man selv, jeg har brukt den som vist under her. Om du velger en annen størrelse, så kan du regne ut lengden på de rektangulære bitene ved å måle diameter på sirkelen og gange med 3,14. Høyden kan du også bestemme selv, mine er 20 cm.

OK - so I've been asked to write in English too, I didn't do it at first, because I do not know how to write some of the words in English, I'll try to explain without the direct translation of some of the words... Here we go:

Thought I'd make a small tutorial on these round bread baskets, they are so easy and fun to make! The one I made earlier I followed UnePunes explanation.
But I have thought of an even easier way to do it.
It's best to use a thick, sturdy fabric for these baskets. You can choose the size, I have used as shown below on the template. If you choose a different size, you can find the length of the rectangular pieces by measuring the diameter of the circle and multiply by 3.14. You can also decide the height yourself, mine is 20 cm.



Valgte disse stoffene, kjøpte dem på Stoff & Stil, de er vel egentlig ment for gardiner, tror jeg...

Here are the fabrics I chose, they are ment for curtains, I think...

Her har jeg klippet ut stoffbitene.

The fabric pieces cut out.

Setter fast bunnen med nåler og syr rundt, deretter syr jeg sidene,
slik at jeg har to "enkle" kurver.

I pin down the bottom circles and sew around, then I sew the sides,
I now have two "single" baskets.

Setter dem oppi hverandre, vrange mot vrange, bretter ned kanten på begge inn mot hverandre, slik at klippekantene blir skjult inni.

I put one inside the other, with the "backside" of the fabrics against each other,
fold down the edges of both towards each other so that the cutting edges are hidden inside.

Setter fast med nåler, og syr rundt.

Pin down, sew around.

Ferdig!

Finished!

:o)


Her er bilder av flere brødkurver jeg har laget:
Here are pictures of more bread baskets that I've made.:














23 comments:

Trine Pedersen said...

Har sett på de flotte brødkurvene dine. Så enkel og grei en tutorial du har laget. Nå fikk jeg også lyst til å prøve å lage en sånn. Stilige stoffer du har valgt.

Klem, Trine :)

Lenes stempelkrok said...

WOOOOW!!
Disse brødkurvene var bare helt rå-lekre!! og enda med tutorial i tillegg!! Knallbra, Aud...nå greier kanskje jeg også å sy brødkurver;O)

clare said...

Could it be poss you post the tutorial in english for me please..ty hun x

the the fabric x

Claudia Rosa ~ Pretty Pressings said...

wow... i am going to try this Aud
loving it
the fabric is sooo beautiful

Anita Tørmoen said...

Så flott brødkurv du har laget - og så fint at du forklarer hvordan den lages:)

Claudia Rosa ~ Pretty Pressings said...

thanks Aud for the english posting
xoxxoo
hun on picture where you sew the 2 pieces together on the top...so you than just fold the bag down?
sorry it sounds probably stupid but i am an absolute newbie.
i think iam going to try that basket

Timotei said...

Tusen takk for en super tutorial! Denne må jo bare prøves!

Mamma Tamo said...

Disse kurvene dine er bare lekre Aud! Ha en super dag:)
Klem Barbara

Elisabeth said...

Tusen takk for en litt enklere tutorial! Jeg har også brukt UnePune sin tidligere, men dette var litt enklere :)

Heidi said...

Hei Aud
Så masse koselig det er å se på her inne for tiden. Litt kjekt med annet enn kort også, og du er jo bare knallflink med det meste du. Skulle gjerne ha lært meg å sy litt jeg også.
Klem klem

Åsa/asamia said...

Kanonfint, har alltid velat sy en sån själv - nu kanske det kan bli av. Har bara köpta förut. Brukar ha ett par stående på köksbordet, en med hårt bröd och en med kex.

HegeT said...

Så fin tutorial...
Ganske mye enklere en de jeg har prøvd før...
Takk...

klem
HegeT

UnePune said...

Så fine de blei! Jeg husker ikke helt hva som står i tutorialen min - men jeg syr heller ikke igjen for hånd...det er for mye pes. Men en enklere måte å slippe unna så mye nåling på er å legge de to kurvene oppi hverandre RETTE MOT RETTE og sy nesten rundt, for så å brette ut og sy kanten rundt etterpå. Det blir en ekstra søm, men mindre pirk synes jeg =)

clare said...

Thanks hun for writing it again in english for us....will defo be having a go at this now!
Hugs Clare@weekend crafter xx

Aud said...

Takk for kommentarene allesammen!♥

UnePune, ja, det kan man jo gjøre. :o)
Jeg bruker å stryke ned bretten øverst på hver av kurvene med strykejern, før jeg setter dem oppi hverandre, blir ikke så mange nålene jeg trenger å bruke da.

Hege-Annie Simonsen said...

Super brødkurv! :)
Og så en tutorial i tillegg - så kjekt for de som vil sy en sånn! :)
Klem, Hege

Unknown said...

Thank you for the instructions... I am going to have a go at this. I love your blog, you are just so clever!!! And very inspiring!
Hugs
Kim
x

CATHERINE said...

Merci pour ce joli modèle (Thanks)
Amitiés (Friendly)
Catherine
France

Gunn Astrid Øfsti said...

Takk for tutorialen. Denne skal jeg prøve meg på, når jeg får tid. Legger meg til som følger hos deg, jeg!

Laila Lykketroll said...

Så smart, jeg liker forenklinger av allerede enkle oppskrifter, hehe :)

Ann Jorunn said...

Kjempefine brødkurver du har laget, og så masse nydelige stoffer som du har brukt. Er så glad for at du deler fremgangsmåten med oss. Disse skal jeg prøve!

Koselig at du vil følge bloggen min, det er mulig jeg har sagt det tidligere, men en god ting kan ikke sies for ofte:)

Ha ei fortsatt fin uke:)

annepå(vest)landet said...

Takk for tuten:) ser ut til at disse runde er vel så enkle å sy som firkanta. Tror jammen jeg må prøve meg på disse:)

Linda said...

Fine kurver. Dette har jeg lyst til å prøve meg på også